Untitled53 20250228102440

Świat Gier – O Unreal Engine

    Unreal Engine to oprogramowanie dla GameDev zwane jako Środowisko Programistyczne.
    Jest to darmowe narzędzie do tworzenia gier wideo od Epic Games.
    Jedną z zalet środowiska jest programowanie wizualne, zwane inaczej projektowaniem Gry.
    Środowisko Unreal Engine pozwala na pracę zarówno nad grami 3D, jak i 2D. Zaś oprócz wizualnego projektowania kodu źródłowego, umożliwia tak samo kodowanie w języku C++.
    Aby uruchomić program i kompilować gotowe wersje gry, potrzeba nie tylko środowiska (to jest oczywiste), lecz także Microsoft Visual Studio (na przykład w wersji: 2019).
    Unreal Engine 5 (główna wersja środowiska) znacznie zmienia wygląd i dostęp do wszystkich plików z każdego poziomu projektowania gry.
    Na ten przykład, w Kompilacji ogólnej pod numerem „4”, aby przeciągnąć obiekt na scenę aktora w szybki sposób (przykładowo model 3D) trzeba było przechodzić do głównego miejsca (scena z mapą gry), aby następnie przeciągnąć obiekt do wybranego aktora. W Unreal Engine 5.0 i wyższych dostęp ten jest ułatwiony o przyciski CTRL + Spacja, dzięki czemu z każdego miejsca w projekcie można przeciągnąć obiekt z plików Projektu do innego aktora, będąc w nim, bez przechodzenia przez scenę mapy Gry.
    Jak więc zainstalować i ile waży środowisko Unreal Engine?
1. Potrzebujesz konto Epic Games
2. Logujesz się na Epic Games Launcher
3. W zakładce „Unreal Engine” wybierasz „Biblioteka”
4. Mając przykładowe (to znaczy, że zaznaczone) najnowsze środowisko Programistyczne, wybierasz klikając strzałkę
5. Następnie dajesz „zainstaluj”, „opcje zaawansowane instalacji” i odznaczasz wszystkie okienka, by kolejno dać „akceptuj” i „instaluj”. Dlaczego?
    Ponieważ zawarte podstawowe pakiety ważą więcej, a sam Unreal Engine, zamiast 20 GB do pobrania ma tylko około 11-12 GB.
    Ponadto nie potrzeba dodatkowych plików startowych, kiedy chcesz stworzyć własną grę od podstaw.
    W porównaniu do Godot Engine, czy Unity mamy do czynienia z kilkoma rzeczami, które są łatwiejsze do pojęcia niż w powyższych środowiskach.
    Do nich należą chociażby wygląd wizualny i zabawa z kodem źródłowym.
    W Godot Engine przejrzystość jest słaba, a programowanie męczące. Zaś w Unity potrzebuje dodatkowego internetu, co sprawia, że projekt bez neta nie będzie uruchamiany, nie mówiąc już o samym środowisku programistycznym.